medborgaren logga

 

Anteckningar Prolog Arkiv 2012 Arkiv 2011 Arkiv 2010 Arkiv 2009

 

 

 

 

 

 

 

       

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

     

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

    

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

tors 10 febr 2011

 

 

Lite futtigt är det onekligen...

I skuggan av den allsmäktige ledaren Mubarak.

 

 

Där ligger han i lä, vår egen store allsmäktige vägledare, pastor Berglöv! Likheterna står som spön i backen! Jag avgår adrig, säger Pastorn.

 

Förresten! Mona Sahlin mår bra! Hela familjen mår bra!

 

 

Persson, en ogärningsman!

Först förstör han den svenska skolan och sen som en sista ogärning tar han kommandot i komplotten mot Båvens överlevnad!

 

 

"Mordet på Båven", av Flens kommun!

 

Bödlarna i den farsartade byggnadsnämnden under ledning av lakejerna ArneLundberg, Lennart Hagelberg och Tage Persson!

 

 

Dina skattepengar går direkt till miljöförstöring

"Svensson och Wetterstrand pekar på en lång rad miljöskador och konstaterar att det var du som betalade."

 

 

Författarna kommer från olika håll, men de drivs av ett uppriktigt patos mot dumhet och orättvisor och möts i motvilja mot att våra skattepengar går till att slå sönder flora och fauna.

 

Jordbrukssubventionerna, EU:s största utgiftspost, leder till ökade utsläpp av kväve och fosfor i våra vatten, vilket medför övergödning.

 

 

Östra stranden av Båven!

Reserverat av pensionerade statsråd!

 

 

Här får bara den överhet positiva förhandsbesked om bygglov, som gör slarvsylta av de underdåniga lokala dummerjönsarna i ångestcentralen, om dom inte får sin vilja fram. Därav det annorlunda språkbruket av Arne Lundberg. Det känns hopplöst när mutor inte hjälper.

 

Det unga parets jordbruksföretag, leder till ökade utsläpp av kväve och fosfor i Båven, vilket medför övergödning. Allting är inte självklart. Det finns alltid två sidor av samma mynt, du Lundberg!

 

 

Heja kloka Länsstyrelsen!

Vi kan inte låta medborgarna kommentera negativa händelser i nättidningarna, säger Lennart Hagelberg.

 

bygglov

 

Medborgarn beklagar den gamla bilden på herr Hagelberg.

 

Jag vill framstå i positiv ungomlig dager, meddelar herr Hagelberg.

 

 

 

Två främmande flyttfåglar!

Blir dom långlivade tror ni, medborgare? Dom ser ut att kunna vara lojala mot Lars Rådh, va!

 sune bernsand

En ny ekonomichef från Eskilstuna som inte är ekonom och en ny chefsstrateg som fick sparken som kommundirektör i Karlshamn. Lojala medarbetare är en förutsättning för mig som chef, menar Lars Rådh!

 

 

 

 

ons 9 febr 2011

 

 

Flera dass, utropar Lars Rådh!

Hela ångestcentralen kissar på sig, klagar den rådhige! Personalen stinker!

 

Dålig ekonomi kan orsaka inkontinens


Ny svensk studie. Forskaren Karin Franzén: ”De samband vi hittat är inte kända sedan tidigare”

 

 

 

Management by driving around!

En skattehöjning behövs till min löneförhöjning, menar Lars Rådh, annars går det åt Enskede!

 

Offentliganställda chefer jämför sig med girigbukar

 

Den löneexplosion som skett bland offentliganställda chefer har troligen sitt ursprung i att dessa företrädesvis jämför sig med girigbukarna.

 

 

 

 

Euforiskt berusade svenskar!

Alla utom svenskarna i Flen, med omnejd!

 

Flute höjer ett finger!

"Detta med euforisk berusning bådar inte gott. Det är när saker växer alltför fort som stora misstag görs, då folk lätt dras med i "pyramidspelet". För människan är ett flockdjur och de flesta är inte särskilt kritiska när de översköljs av en ström av goda nyheter. Häromdagen kunde vi läsa att enligt SEB:s Boprisindikator för februari tror nu fler hushåll än tidigare att bostadspriserna ska fortsätta att stiga. Det skrevs i slutet av 2010 en hel del i media om svensk bostadsbubbla, men nu tycks det vara glömt.

Inte bara privatpersoner dras med i euforin, utan den drabbar i hög grad även företag som satsar på ökande marknader, men där ökningen inte är hållbar i längden.

Frågan är hur länge ekonomin i lilla exportberoende Sverige kan fortsätta att rusa så här. En sättning för världsekonomin kan snabbt sätt stopp för det. Sättningen kan exempelvis orsakas av att verkligheten hinner ikapp USA, att den kinesiska bubblan spricker eller av alltför höga priser på råvaror såsom olja eller livsmedel."

 

 

 

Är det vetebristen den här gången?

Att man aldrig får veta i förväg vilken gnista som tänder brasan!

 

 

 

Värsta torkan på 200 år

Den mycket svåra torka som drabbat Kina hotar skörden av vete. Statliga kinesiska medier varnar nu för brist på vete.

 

 

 

 

tis 8 febr 2011

 

 

En dyster framtid för en utsocknes kommunledning, ja!

Utan kommunparasiter och korruption, en hygglig framtid! Kanske lysande!

 

Kommunledningen ser en dyster framtid

Förutspår mindre befolkning och sämre ekonomi de närmsta åren.Kommunens planeringsförutsättningar är ingen positiv läsning. Kommunen förväntar sig en minskad, äldre befolkning och sämre ekonomi de närmsta fyra åren om ingenting görs.

 

 

 

 

mån 7 febr 2011

 

 

SJ och Pärlorna mitt i Sörmland!

Samma andas barn som sparar in på underhållet! Vi väntar på nästa tågstopp!

 

Vingåkers och Flens VA-nät är ålderdomligt

”Det är bara att vänta på nästa läcka”.

                     

 

SJ:s arv från Statens Järnvägar!

Arvegodset X2000 fungerar sannolikt klanderfritt i Medelhavsklimat.

 

 

Stackars SJ, ärlighet, kommunikation och statistik är inte SJ:s starka sida. SJ är ärligt talat inte folkets järnväg!

Myndigheten Statens järnvägar var folkets järnväg, åtminstone 1950, då 50 000 var anställda på SJ.

 

Hur mycket kan det ha kostat medborgarna?

 

Snökaoset kostade SJ 362 miljoner

"Kundbemötandet fick bra betyg i december"

 

Miniatyr

 

 

 

 

 

For JL - Russ Barenberg

 

 

 

lör 6 febr 2011

 

 

SJ behöver nog inte hängas än!

Det är svenska folket som genom Riksdagens skriande åsnor bestämt följande!

 

Riksdagen bestämmer över alltihopa!

Regeringen ger skattepengar till Trafikverket!

 

 

Trafikverket, statlig förvaltningsmyndighet.

 

 

Trafikverket ansvarar för långsiktig planering av transportsystemet för vägtrafik, järnvägstrafik, sjöfart och luftfart. Trafikverket ansvarar även för byggande samt drift och underhåll av statliga vägar och järnvägar.

 

 

Konkurrensneutralt statligt företag

 

Jernhusen AB är ett svenskt statligt företag som äger och förvaltar fastigheter som är eller har varit knutna till Sveriges järnvägsnät. Detta innefattar järnvägsstationer, kontorsfastigheter, terminaler och tågverkstäder.

 

 

Konkurrensutsatta statliga företag.

 

 

Infranord, bygger och underhåller järnvägar. 

 

Swedavia, äger och driver flygplatser

 

Vectura, utför konsulttjänster inom transportinfrastruktur

 

Svevia, bygger och sköter vägar och annan infrastruktur.

 

SJ AB, kör persontåg

 

Green Cargo, kör godståg

 

 

 

Trafikverket     Jernhusen

 

InfranordSwedavia,   Vectura,

 

Svevia,   SJ AB,   Green Cargo

 

Snabbtåg, nedslitna depåer och brist på avisningsgarage!

Hur i helvitte ska dom då komma i tid, tågen?

 

 

Depåer


Jernhusen nivåindelar tågunderhållet så att rätt verkstad används till rätt underhåll.

 

Nivå 1:
I den enklaste nivån ingår endast städning, påfyllning av vatten och fekalietömning och kan göras på trafiknära enkla depåer.

 

Nivå 2:
De moderna tågen kräver ofta endast byte och service av komponenter, så kallat lätt tågunderhåll. Detta sker i trafiknära depåer där tågen kan rulla in utan större omvägar och vara i trafik igen redan samma dag eller nästa morgon.

Nivå 3:


Behovet av depåer för det tunga tågunderhållet minskar i takt med att tågen förnyas. Arbetet vid de tyngre depåerna utvecklas mot att ta hand om större projekt såsom renovering av SJs X 2000-tåg.

 

Avisning

 

Energi och fasta kostnader


En problematik med avisningsanläggningar är att de är mycket energikrävande. Det gör att anläggningen måste säkras upp för en hög fjärrvärme- alt el-effekt vilket medför hög fast kostnad till energileverantörerna även om avisning inte används under varma år. Alternativet är fossila bränslen med alla de nackdelar det har.

 

Nya metoder utvecklas av Jernhusen
Jernhusen utvecklar metod med oljeavskiljning, vatten- och värmeåtervinning med mera för att skapa en snabb, energieffektiv och samtidigt miljövänlig anläggning i framtiden.

 

 

 

 

lör 5 febr 2011

 

 

Flensåsnorna skriar i förtvivlan!

Staten måste ta hand om vår järnväg annars blir det inget kvar av Flen!

 

ANd9GcTcZYkI2zCtuKsv8jRVsOBk4HrmKnTVNn3ZBuEKiSviI30YcbglFg

 

Nåja, åsnor är vi nog lite till mans medborgare. "Slit och släng"- mentaliteten har präglat oss på alla nivåer i samhället. Det må vara hänt att slänga prylar som utvecklas fortare än de slits ut, om man återvinner soporna. Någonstans går väl emellertid en gräns.

 

Vi kastar inte en bil som fått en buckla i plåten eller en repa i lacken! Faen vet förresten! Hus river vi ju inte för att putsen flagnar eller när det växer mossa på knutbräderna eller ens när taken läcker.

 

Undantaget är väl Flens kommun som undviker att underhålla skattebetalarnas fastigheter. Destruktion  har utvecklats till en specialitet hos en rivningskåt överhet.

Hellre ett nytt skrytbygge än underhåll av något gammalt!

 

Flygplan kan vi nog i alla fall vara ganska säkra på blir underhållna regelbundet och framför allt rymdraketer, åtminstone de bemannade.

 

Men den jävla svenska järnvägen då, undrar åsnorna i Flen, underhålls den aldrig? Åsnorna kan ju fråga dom som vet. Dom finns på nära håll.

 

 

En teaterapa som vet besked!

Det är viktigt att cheferna får bra betalt annars flyttar dom utomlands, säger ägarchefen på Jernhusen AB.

 

Skattepengarna räcker nästan bara till  byråkraterna, hälsar avelstjuren tvärs över sjön.

 

Jernhusen har lärt av Flens kommun, säger han som vet. Vi gillar inte heller att underhålla utan föredrar att riva. Stationshuset i Hälleforsnäs till exempel, ett samarbete med rivningskåte Aläng, ett samarbete som fungerat klanderfritt, tillägger mångsysslaren. Annars har jag inte tid till så mycket mer i Jernhusen än att bevilja cheferna

löneförhöjningar och stoppa investeringar.

 

Medborgarn har jobbat åt Jernhusen till och från de senaste tio åren och har konstaterat från Medborgarns utkikspunkt att varannat projekt har stoppats av penningbrist. Finns inte tillräckligt med moderna verkstäder får man avstå från underhållet. Det är inte svårare än så, medborgare!

 

fre 4  febr 2011

 

 

Utveckligen rullar vidare!

Vi behöver många flera industritomter, säger den bakåtblickande pastor Berglöv!

 

När Karlit Group tog över Dax Door för tre år sedan stod det klart som korvspad, Karlit ville ha IKEA som kund! Så länge moderbolaget tjänar pengar på sina "tillfälliga" dotterbolag kan det skyndas långsamt. Den långsiktiga strategin för Karlit står väl klar för alla, utom träskallarna i den kommunala ankdammen!

 

Nu har sannolikt tillfället kommit när Dax Door ska avvecklas. Karlit kommer inte att idka socialt skyddsnät åt arbetarna i Sparreholm. Problemet för Karlit och kommunen är att hitta en ny köpare av fabriken.

 

Sparreholm har nu ett gyllene tillfälle att bli av tillverkningsindustrin och börja på nytt!

 

 

Dax Door varslar alla anställda i Katrineholm

De kan inte utesluta nedskärningar även i Sparreholm.

 

30 personer varslade vid Dax Door AB

Vikande orderingång gör att Dax Door nu beslutat sig för att lägga ner anläggningen i Katrineholm. 

 

 

 

 

Två omyndiga åsnor samtalar!

Som omyndigförklarad flenspolitiker kräver jag hjälp av staten, säger pastor Berglöv.

 

  

 

 

En koll i Tiefensees verktygslåda

Roger Tiefensee, tar upp den angelägna frågan om behovet av åtgärder på vår järnväg.

 

 

 

tors 3  febr 2011

 

 

Vilken onsdag, fr medieskugga?

Nåja fröken medieskugga, det finns ju värre bimbos i Folket!

 

 

Men håll dig borta från krönikespalterna!

Folket, en sossetidning som ska skrivas av nyliberaler på

E-kuriren, häpp! Är Anna Enbom nyliberal? Inte konstigt att Folket visar röda siffror.

anna enbom

 

 

På onsdag avgörs stationens framtid

Stationsbyggnaden i Hälleforsnäs kommer att rivas runt sommaren, om Trafikverket beviljas rivningslov på onsdag.

 

 

Utan en vision om järnvägen och annat tar vi till rivningar! Det gillar Aläng, säger Wallin! Naturligtvis ska kommunen ta över huset. Ett tydligare besked till Hälleforsnäsborna kan överheten näppeligen ge! Vi tror inte på Hälleforsnäs, säger Arne Lundberg. 

Det är tråkigt att riva byggnader som har betydelse för bygdens historia och identitet, säger stadsarkitekt Fredrik Wallin.

 

Jag tror att stationsbyggnaden kommer behövas i framtiden om järnvägen är kvar, säger Fredrik Wallin.

 

Trafikverket avvecklar många byggnader i landet som inte behövs för järnvägsändamål.

 

Kommunen har dock fått erbjudande om att ta över byggnaden.

 

Fredrik Wallin tycker att Trafikverket borde ha fortsatt ansvar för stationsbyggnaden och andra byggnader.

 

 

En stadsarkitekt som förvaltar!

En trädgårdsmästare som inte bryr sig, utan deligerar till Bo Aläng. 

 

 

En trädgårdsmästare utan visioner!

fredrikwallin

 

 

Fredrik Wallin hade inga åsikter om "Skjortan" och dom oegentligheter Bo Aläng ägnade sig åt! Fredrik Wallin hade inga egna åsikter om dårhuset eller seniorboende vid Orrö! Fredrik Wallin har inte haft några åsikter om Järnvägshotellet! Fredrik Wallin har inte haft några åsikter om Slottsskogen, eller hur de boende ska ta sig dit. Fredrik Wallin har inte haft några åsikter om  hur de boende ska ta sig till Malmakvarn. Fredrik Wallin har inte haft några åsikter om Sparreholms Marstrand!

 

 

En stadsarkitekt under toffeln!

Miljöfrågor tillhör Wallins förvaltning!

 

 

Ändå får en psykopatisk Aläng göra vad han vill med miljön!

 

Länsstyrelsen kräver att Flen utreder 

Miljöprövningsdelegationen beslöt att ompröva tillståndet för deponin. Onödigt, ansåg tekniska nämnden då deponin inte längre används.

Här sker i dag bara omlastning av avfall. Dessutom finns tillstånd och redan en plan för sluttäckning av deponin.

På en annan våning i stadshuset var åsikten en annan. Bygg-, miljö- och räddningsnämnden höll med om att en utredning nog var på sin plats.

Tekniska nämnden löpte linan ut. Överklagade till Miljödomstolen men fick ge vika.

 

 

 

 

 

ons 2  febr 2011

 

 

En bra detaljplan! Strandskyddad!

Påverkad av den gamla detaljplanen? Från 1992.

 

Hade jag fått bestämma så hade det blivit strandtomter, säger trädgårdsmästarn.

 

Illustration_Sundtorp_stor

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

B. Byt plats på unga och gamla!

Skadan är inte så stor om gamla och sjuka blir ihjälkörda av bilister på Landsvägsgatan!

 

Heden borde höra till de friska unga och levnadsglada!

 

Och nära till det nya köpcentret "Trekanten" blir det, säger dom halta och lytta!

 

 

 

 

 

tis 1 febr 2011

 

 

A. Ett visionärt lärosäte, för svårt!

Cykelställsfrågor underlättar i Fullmäktige!

 

Ändå föreslår Medborgarn eftergymnasial utbildning i Malmköping! Högteknologi t.o.m.

fredrikwallin

 

Jag föredrar industritomter vid Eskilstuna-rondellen säger trädgårdsmästare Fredrik Wallin! Det ligger i tiden med industrier som tillverkar saker, tillägger trädgårdsmästarn!  

 

 

 

2. En visionär jordhög!

Kommunala Infiltratörer hos medieskuggorna!

 

Om det ändå gick att förstå motsägelser!

 

Handeln ska visst utvecklas! Tanken om ett bilfritt Malmköping har inte förts fram, vad Medborgarn vet. Alltså måste det finnas parkerings-möjlighet på gatan som i dag. Då går det nog inte att sno två meter av gatubredden till en cykelbana!

 

Landsvägsgatan är den "ena" affärsgatan! Den ska å ena sidan vara bilfri. Därför finns jordhögen, tycker de kommunala infiltratörna i media. Å andra sidan vill handlarna ha fler kunder. Handeln ska ju utvecklas. Var kommer kunderna ifrån? Promenerandes från busstationen?

 

bo aläng

Bosätter man sig vid en affärsgata får man väl acceptera trafiken, skylla sig själv så att säga. Mycket trafik till affärerna, lite trafik till de boende! Härska genom att söndra. Många sysslar med sånt, eller  hur medborgare. Bo Aläng spred irrläror när kommunen i sjäva verket saknade pengar till fjärde benet i rondellen och blindtarmen.

 

Jordhögen är ingen strategisk vision för att minska genomfartstrafiken på Landsvägsgatan! Den tillkom av penningbrist när vägverket inte längre ville ha med Malmköping och Landsvägsgatan att göra.

 

Kan någon förklara för vem Landsvägsgatan ska anpassas. För de boende eller kommersen? För lite trafik eller mycket trafik?

 

 Funktionsuppdelning

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Fortsättning

 

 

 

 

.